>Spaarstand

>Toen ik deze morgen m’n horloge rond m’n pols.. euhm.. “gespte”, dacht ik eventjes dat de tijd stil stond.
Een drietal seconden lang staarde ik naar het wijzerplaatje zonder dat ik het secondenwijzertje zag bewegen, toen plots.. ineens – hup – sprong het wijzertje vooruit. Vijf seconden in één keer.

Een sprong in de tijd als het ware.  Vreemde uitdrukking trouwens, “als het ware”. Waar zou dat vandaan komen?

En toen deed ie het weer. Exact hetzelfde nog eens. Vijf seconden lang. Geen beweging. En dan weer in één sprong vooruit.

Ik wist dat niet, dat polshorloges een spaarstand hebben.

3 gedachtes over “>Spaarstand

  1. >Volgens mij komt "als het ware" gewoon van vroeger, toen de "aanvoegende wijs" (equivalent van de subjonctif in het Frans bv) nog bestond (denk aan het onze vader "… die in de hemelen zijt, geheiligd zij… uw rijk kome… al die vormen op "e")Ik denk dat men toen bv zei "en toen ging hij vooruit als het ware een trein" waarbij "ware" de aanvoegende wijs is van het werkwoord "zijn". Nu zouden we zeggen "alsof het een trein was", met een verleden tijd. Denk ik hé. Ik wil het altijd nog eens vragen aan m'n collega Nederlands, dan krijg ik gegarandeerd een uitleg van een half uur :-)Tot zover mijn taalkundige-modus :-)Tof dat je horloge bespaart, zolang het maar de juiste tijd blijft aangeven…

  2. >@ Hannelore: whohow! daar kreeg de leerkracht in jou inderdaad eventjes de bovenhand.. je hebt zowaar bijna een cursus getypt ;-)@ Tom: no shit sherlock ;-)Soms moet je mijn vertelseltjes niet zó heel serieus nemen..

Geef een reactie

