Zomer in je glas.

U heeft nog vanalles van mij tegoed, hier. Vertelsels. Reclaam. Meningen. Verzuchtingen. Klaagzangen. Gejubel. Vanalles en nog wat, eigenlijk.

Maar hetgeen ik hier al het langst (en ik geef toe: té lang) heb laten wachten, is mijn ongezouten mening over Somersby.

Toen ík voor het eerst over Somersby hoorde, was het nog volop zomer. Of wat voor zomer moest doorgaan. Toen ik voor het éérst over Somersby hoorde, woonde ik nog op een appartementje, zelfs. Toen ik voor het állereerst over Somersby hoorde, dacht ik: “uh, watte?”.

En volgens mij denken de meesten onder jullie nu hetzelfde.

Somersby, lieve vriendjes, bleek onder de categorie “drank” te vallen, meerbepaald onder de subcategorie “met alcohol”. Dus toen men mij vroeg of ik een kistje wilde ontvangen om proeverij te houden, zei ik uiteraard: “laat maar komen!”.
En zo geschiedde, bij wijze van instuif-pakketje, stond er op dag twee in ons nieuwe huis, een kratje Somersby aan de deur. Dat uiteraard enthousiast werd uitgepakt. Ik heb er zelfs een hele reeks foto’s van gemaakt. Misschien zelfs een filmpje.
Daarna gingen er een paar dagen voorbij. En na die dagen gingen er een paar weken voorbij. En toen plots, onverwachts, eind augustus scheen de zon. Zomaar. Midden in de zomer, zeg! Diezelfde dag ging ik voor de allereerste keer in mijn leven vrijwillig gaan sporten. Van een mijlpaal gesproken! Maar tegelijk helemaal naast de kwestie.
Het punt is, dat op die zomerse dag in augustus, mijn lief mij zat op te wachten op ons (geïmproviseerde) terras. Met de zomer in zijn glas. Of fles. En toen hebben wij ‘geklinkt’ en geproeft en gesmakt en gedronken. En er een chipke bij gegeten.
En ik zei tot het lief dat het precies toch wel lekkerder was dan ik had verwacht. En fris en fruitig. Veel lekkerder dan appletise en consoorten. En het lief bromde terug dat hij toch nog liever een fris pintje drinkt, maar dat het er wel mee door kon. Dus ik kwam tot de conclusie: vrouwendrank. Maar wel lekker.

Geef een reactie

