Macedonië, dag 1.

Een kleine tip voor iedereen die van plan is om in de toekomst nog een reisverslag te maken; na een maand moet je écht al diep beginnen graven in je geheugen om nog te weten wanneer je wat hebt gedaan. Ter plaatse het facebookprofiel updaten helpt een klein beetje. Hoera voor gratis wifi!

Het hotel waar we de eerste nacht verbleven lag vlak aan Lake Ohrid. Jammer genoeg keek onze kamer uit op een achterafteegje en een bouwwerf, maar het uitzicht aan de ontbijttafel maakte veel goed. Mijn voorstel van de avond ervoor om eventjes rond het meer te wandelen werd trouwens meteen weer ingetrokken.

Op reis door Macedonië

Ontbijten in Macedonië is – wat mij betreft – geen echte aanrader. De broodjes waren meestal te droog, af en toe te zoet en vaak onverwacht (en ongewenst) gevuld met kaas of fruit. De schelletjeskaas smaakte raar, het fruitsap was water met kleur- en smaakstof. Het lief bleef een week lang vol overtuiging roereieren met spek of worstjes eten, maar ook dat is niet aan mij besteed. En de koffie.. tjah..  Gelukkig was er ook steeds een ruime keuze fruit en groentjes (aan het ontbijt, ja).

Volgens het reisschema verbleven we die avond in een alpinehotel in het National Park Pelister, maar voor de rest konden we de dag vrij invullen en dus vertrokken we na het ontbijt richting het klooster van Sv. Naum (Sint-Naum), met een tussenstop aan het Museum on Water “Bay of the Bones”.

Museum on Water

Voor de verbazingwekkende toegangsprijs van 60 denar (ongeveer 1 euro) per persoon en na een zeer steile afdaling naar het meer kregen we het Museum on Water te zien, een dorp op palen uit het bronzen tijdperk.
Vreemd genoeg werd dit stukje geschiedenis pas in de jaren negentig (her)ontdekt en na de heropbouw en reconstructie werd het in 2008 opengesteld voor het publiek.

Omdat wij er nog vroeg in de ochtend waren toegekomen, waren we er zo goed als alleen, wat ons de kans gaf om rustig rond te wandelen, in de huisjes rond te snuffelen en te genieten van de prachtige uitzichten. We deden er ook nog op ’t gemak een terrasje in de verschroeiende ochtendzon (om 10u ’s ochtends was het er al bijna 30°), maar toen de eerste toeristenbus en de eerste tourboten aankwamen, konden we niet snel genoeg terug de heuvel op ploeteren om onze toch verder te zetten richting St-Naum.

Monastry Sv. Naum

Het klooster van Sint-Naum ligt tegen de grens met Albanië en vlak aan het meer van Ohrid. Je kunt van op de omwallingsmuur recht het water in springen. Als je een deathwish hebt tenminste, want echt diep is het meer niet langs de oevers.

In ons hotel in Ohrid hadden we bij het inchecken een ‘verblijfsbewijs’ gekregen, voor het geval we politiecontrole kregen. De streek tegen Albanië zou namelijk het meest onveilig zijn. Wij hebben er echter op geen enkel moment een onveilig gevoel gekregen, integendeel.
Om het klooster te bezoeken moest er alweer een heel eind geklommen worden (België is écht wel plat!), en ook toen we op zoek gingen naar de watervallen heb ik enorm afgezien. Die fameuze watervallen hebben we trouwens nooit gezien, maar blijkbaar waren we ze wél gepasseerd.. Warmte, bergbeklimmen, niet bestaande watervallen, .. mijn humeur wordt daar niet beter van, dus nam het lief de wijze beslissing om ons op een terrasje te installeren.
Terrasjes en restaurantjes hebben ze er overigens in overvloed en naar onze normen is het er bovendien spotgoedkoop.
Na een snelle hap in één van de vele eetkraampjes aan St. Naum besloten we door te rijden richting ons hotel van die avond, nabij Bitola. Om daar te raken moesten we door het National Park Galicica en over de gelijknamige berg. Op een hoogte van ongeveer 1800 m, stuurden we een grindwegeltje in om op het meest indrukwekkende uitzichtpunt ooit terecht te komen..

National Park Galicica

2 gedachtes over “Macedonië, dag 1.